Backlink analízis
A rangsor felállításánál a legtöbb keresőmotor felhasználja a weboldalakat összekötő linkeket (ezeket nevezzük backlinkeknek). Ezek a hivatkozások megbízhatóságot közvetítenek, a keresőmotorok lényegében a hivatkozott weboldalakra leadott szavazatoknak tekintik őket. Azonban a keresőmotorok nem egységesek abban a tekintetben, hogy a backlinkek mennyiségét és minőségét milyen mértékben veszik figyelembe. A Google keresője nagyobb hangsúlyt fektet a minőségre, míg mások, mint például a Bing és a Yahoo nagyobb mértékben támaszkodnak a backlinkek számára. A sikerhez tehát fontos, hogy figyelemmel kísérjük linkjeink minőségét.
Miért van szükség backlink analízisre
Backlink elemzés először a helyzetfelmérés és konkurenciaelemzés céljából készül. Felmérésre kerül, hogy milyen az aktuális pozíciónk a versenytársainkhoz képest, illetve eldől, hogy a linképítés mekkora részét kell, hogy kitegye a SEO-s kampánynak. A másik fontos cél pedig a kártékony backlinkek kiszűrése. Az internet egy folyamatosan változó környezet, a weboldalak, a rajtuk lévő tartalom és velük együtt a linkek is gyakran változnak. Új blogok, gyűjtőoldalak, portálok jöhetnek létre, amelyekről bármikor hivatkozhatnak a mi honlapunkra is. Azonban ha ezek az oldalak rossz minőségűek, vagy megtévesztik a látogatóikat, akkor a linkeken keresztül könnyen kárt okozhatnak nekünk. A rendszeres backlink analízissel csökkenthető a kockázata, hogy ezek miatt kártékony oldalak miatt hátrébb sorolódjunk a találatok között, hiszen hamarabb felderíthetőek a problémák és hamarabb elkezdődhetnek a helyreállító munkálatok is.
Van-e következménye, ha nem veszünk tudomást a rossz backlinkekről
Ahhoz, hogy a Google-nél jó helyezéseket érhessünk el, fontos, hogy a weboldalunkra mutató hivatkozások hiteles, megbízható weboldalakról érkezzenek. Amennyiben a spam-jellegű, rossz minősítést szerző weboldalak aránya számottevővé válik a backlinkjeink között, úgy szinte biztosra vehető, hogy a találatok közötti pozícióink és ezáltal az organikus forgalmunk is romlani fog. Néhány rossz linket azonban még “megúszhatunk”. Általában nem érdemes kihagyni a rendszeres ellenőrzést, mivel a rossz linkek eltávolítása rendkívül időigényes folyamat, így csak lassan hozhatóak helyre az esetleges károk.
Mi számít rossz backlinknek?
Nem esett még szó róla, hogy mi számít jó backlinknek és mi rossznak. Néhány kivételtől eltekintve nem lehet pontosan definiálni, hogy mi számít rossz linknek. Ilyen kivételek az egyértelműen valamilyen (SEO-s) manipuláció céljából létrehozott oldalak, melyek semmilyen hozzáadott értéket nem képviselnek, csupán linkeket, esetleg másolt, vagy mesterségesen előállított tartalmakat tesznek közzé. A felnőtt tartalmakat közzétevő oldalak, ömlesztett reklámokat rank zúdító oldalak szintén biztosan nem foglyák előrébb mozdítani a mi honlapunkat.
A linkek számos tulajdonságát számításba kell venni az elemzés során, hogy el lehessen dönteni szükség van-e rá. Ajánlott, hogy mindig olyasvalaki végezze az linkek elemzését, aki már a SEO-s célok kitűzésében is részt vett, tisztában van a kampány részleteivel, hogy összehangoltan folyhassanak a munkálatok.
Metrikák a backlinkek hasznosságának mérésére
Mint említettük, a legtöbb esetben nem lehet egyértelműen, ránézésre megmondani, hogy mennyire hasznos egy adott link, azonban vannak mankók, melyek segíthetnek elindulni az elemzéssel.
Majestic SEO metrikák
A Majestic SEO (link) az egyik legnagyobb linkekkel foglalkozó cég 2 fő metrikát alkalmaz a linkek jóságának mérésére: a CF a linkek mennyiségét igyekszik értékelni, míg a TF a linkek megbízhatóságát jelzi.
Moz metrikák
A Moz (link) szintén hatalmas tekintély a linkek és úgy általában a SEO birodalmában. Ők a DA és a PA-ban hisznek. Előbbi egy domain (pl. mokeropt.hu) esélyeit igyekszik megbecsülni a jó pozíciók megszerzésére főleg a linkjei alapján, a PA egy konkrét aloldalnál próbálja megtenni ugyanezt. (pl. https://www.mokeropt.hu/hirek/online-marketing-ki-mit-tud-linkepites).