Az alapok: Mi az az Affiliate marketing, partner programok, sütik, és online kuponok

Kezdjük az alapvető kifejezésekkel: Affiliate marketing, avagy gyakran hívják partner programnak. Sok nagyobb vállalatnak, webáruháznak, van ilyenje, többek között az Emag-nak is. Nézzünk egy rövid példát hogyan működik:

Van egy YouTube csatorna, ami a horgászatról szól. Az egyik videójuk horgászbotokat ajánl kezdő horgászoknak. Elmagyarázza az előnyöket, hátrányokat, milyen halra jó horgászni, miként kell felszerelni, vagyis egy csomó hasznos infót azoknak akiket ez érdekel.
Lent a kommentekbe, vagy a leírásba, tesz egy-két linket egy webáruházra, például az Emagra azokról a horgászbotokhoz amikről beszélt, hogy meg tudd nézni, és meg is tudd venni.

Ez a link különleges. Ha rákattintasz, webshop amire küld tudja, hogy honnan jöttél. El is helyez egy sütit (tudod azt amivel minden weboldal zaklat az elején), hogy ha esetleg visszatérnél két hét múlva (mert aludni akarsz rá egy keveset) akkor is tudja, hogy honnan jött az ötlet neked. Ha meg is vásárlod a botot, akkor az illető aki ajánlotta neked a YouTube csatornáján kapott részesedést a pénzből. Ez a partnerlinkek, affiliate marketing, és a partner programok lényege.

Térjünk rá a kuponokra. Minden online kuponnak van egy neve. Mivel nem tudod ezeket a kuponokat kinyomtatni, ezért úgy van megtervezve, hogy ha látod valahol, egyszerűen megjegyezhesd, és beírd a kasszánál. Néha egy-egy partner kapja meg a kupont, akárcsak a partner programokban, és a kibocsátó szeretné tudni, honnan érkezett a vásárló. Valószínűleg azért, mert ott is van valamilyen megállapodás.


Itt lép közbe a főszereplőnk: Honey

Honey egy böngésző kiegészítő. Minden böngészőnek (Google Chrome, Firefox, Opera, Vivaldi) vannak kiegészítői, ami számtalan dolgot csinálhat. Honey azt mondja, hogy ha vásárolsz valamit, akkor végignézi az internetet, és keres neked kupont, hogy olcsóbban vásárolj. Ki nem szereti a kedvezményeket? Veszünk valamit az alza.hu-ról, és bármikor 10-20%-ot megtakaríthatok? Ráadásul teljesen ingyen?!


Honey egy közepes méretű cég, amit még PayPal vett meg 2019-ben, 4 milliárd dollárért, vagyis ~1535 milliárd forintért. Ha nem ismerné valaki, olyan mint a Barion, vagyis online vásárlások kifizetésére szakosodott vállalat. Nagyjából 20 millió ember használja világszerte.

Visszatérve a YouTube csatornás példánkra, sokan ebből tartják fenn magukat. Ez nem valami trükk, vagy nagy titok. A termék nem lesz drágább a vásárlónak, mert ezeket linkeket használja, és az ilyen formában való tudakozódás gyakran sokkal teljes körűbb, mint a webáruházak által nyújtott saját leírások. Néhányan direkt a lineket használják, hogy támogassák kedvenc csatornájukat.

A trükk

Ha valaki úgy dönt, megveszi a horgászbotot, amit ajánlottam a linken keresztül, beleteszi a kosárba és eljut kifizetéshez. Mielőtt viszont kifizeti, előugrik a Honey. Megkérdezi, hogy akarja-e a vásárló, hogy körbenézzen az interneten, kedvezményes kuponokért. Hát ki ne akarná? Még akár 5% sem lenne rossz egy horgászbot árából.

Gyors kvíz: Hányan nézik a linkeket amikor éppen vásárolnak? Szinte senki. Még mi sem. Itt viszont érdemes, mert Honey nagyon sunyin, megnyitja az oldat megint a háttérben, csakhogy a saját linkjével. Látod a kis tojást a YouTube fül mellett? Ez a webshop újra megnyitva.

A link megváltozott, új süti került a gépre, ami kitörli az előzőt. Most már a webáruház azt látja, hogy Honey hozott neki egy vásárlót. A pénz a partner programból most már Honey számlájára megy.

Ha nincs kupon, és nem kapsz semmilyen kedvezményt, amit a Honey ígért, akkor is bekaszálja a partneri jutalékot. Még akkor is megszerzi magának ezt a jutalékot, ha teljesen közvetlenül, mindenféle partnerlink nélkül vásárolsz. Csak felnéztél a megszokott webshopodra, hogy megvedd, amit korábban is onnan vásároltál, és csupán azt akartad ellenőrizni, van-e rá valamilyen kedvezmény.

Ha tudja, hogy ennek a webshopnak sosincs kuponja, akkor felugrik, hogy felajánlja a PayPal-al való fizetést, még akkor is hogy ha már a kosár végén vagy, és fizethetsz egyéb módokon is. Vagy csak hogy megmondja, nem talált kupont. Persze a háttérben már megtette amit tennie kellett…

De mi van a kedvezménnyel?

Mint említettük, az online kuponok könnyen megjegyezhető betű és számkombinációkból állnak, hogy a fizetés előtt a weboldalon be tudjuk írni őket. Néha persze a Honey azért ad kupont is. Különben mindenki letörölte volna 3-4 sikertelen alkalom után.

Csakhogy minden kupon így néz ki: HONEY5, HONEY10, HONEY15.

Vagyis, csak olyan kuponokat ajánl fel, amiket ők kaptak elosztásra, egyenesen a webshoptól. Pedig az ígéret úgy szól, hogy körbenéz az interneten, és a legjobb kedvezményt adja vissza. Elvileg, ha találsz egy jobb kupont, regisztrálhatod Honey-nál, aki köszöni, hogy a tudtára hoztad, és majd ajánlani fogja a többi felhasználónak is. Csakhogy sosem teszi. Az esetek többségében simán csak rákeresni a kuponra sokkal kifizetődőbb.

Üzletek szintén regisztrálhatnak Honey-val így keletkeznek ezek a kupon kódok. Honey, megígéri nekik, hogy tudják szabályozni a felhasznált kuponok mennyiségét. Vagyis ha csak 100 kedvezményes kupont akarnak átengedni, akkor utána letilthatják, és a 101. ember nem kap kupont. Ha megpróbálja felhasználni, azt kapja vissza, hogy ilyen nem létezik.

Vannak hatalmas YouTube-csatornák, amelyek több milliós nézettséget érnek el. Hetente tesznek közzé videókat hasznos információkkal és bemutatókkal, hogy partnerlinkek segítségével pénzt keressenek. Ezek közül sokan – több ezren is – pénzt fogadtak el azért, hogy a videóikban a Honey-t ajánlják a közönségüknek. Azoknak a nézőiknek, akik nemcsak a linkjeiket fogják használni, hanem most már a böngészőkiegészítőt is, amely csendben megszerzi magának a jutalékokat. Éveken keresztül.

Ez a cikk a MegaLag youtube videójának felhasználásával készült, aki kiszagolta, hogy valami nem stimmel, és régi stílusú újságírói vehemenciával utána járt. Mióta ez közhírré vált, PayPal-t éppen perelik, de emlékezzünk, ha túl jól hangzik, vigyázzunk vele!