A Google Speed Update: Az oldal betöltési sebesség a mobilos kereséseknél rangsorolási tényezővé vált 2018 júliusától.
A Google idén januárban bejelentette, hogy egy új rangsorolási algoritmust tervezett a mobil keresésre. A cég ezt a “Speed Update-nek” (“Sebességfrissítés “) nevezi, és csak néhány százalékát érinti a kereséseknek a Google bevallása szerint. Csak a “leglassabb felhasználói élményt nyújtó oldalakra lesz hatással” ez a frissítés.
A frissítés életbelépése július 9-re tehető, ekkor lett éles globálisan, így a webmestereknek volt idejük felkészíteni weboldalaikat.
A Google azt javasolja, hogy használjuk az új, frissített PageSpeed jelentést és az olyan interneten elérhető, oldal betöltési sebességet mérő kiegészítőket és eszközöket, mint például a Google által fejlesztett LightHouse.
A Google-től Zhiheng Wang és Doantam Phan a következőket írta a frissítésről még januárban:
A “Sebességfrissítés”-nek nevezett update csak olyan oldalakat érinti majd, amelyek a leglassabb élményt nyújtják a felhasználóknak, és ez a lekérdezéseknek csak kis hányadát érinti. Az algoritmus ugyanazt a szabványt alkalmazza minden oldalra, függetlenül attól, hogy az adott oldal milyen technológiát használ az oldal megjelenítéséhez. A keresés szándéka még mindig nagyon fontos tényezője a rangsorolásnak, ezért a lassú oldalak még mindig jó helyen szerepelhetnek, ha az algoritmus az adott kulcsszóra értékesnek találja azokat.
Mit tudunk meg a PageSpeed Insights segítségével?
A Google ezen eszköze külön asztali, és mobil készülékre vonatkozó pontszámot ad arról, hogy mennyire gyors az adott weboldal. A pontszám 0-tól 100-ig terjedhet, és az igazán gyors betöltési sebességgel rendelkező weboldalak 90 pontnál is jobb értékelést kapnak. A PageSpeed Insights nem csupán pontoz, hanem optimalizálási tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogy hogyan tudnánk oldalunk betöltési sebességén javítani. Ilyen tanácsok lehetnek: A „szerver válaszidejének csökkentése”, „a megjelenítést gátló JavaScript és CSS kizárása a hajtás feletti tartalomban”, „rangsorolja a látható tartalmat”, vagy a „Használja ki a böngésző gyorsítótárazását”. Ráadásul lenyíló ablakokban részletesebben is elmerülhetünk abban, hogyan tudjuk megoldani azt, amit az Insights eszköz tanácsol.
A PageSpeed Insights jelentésével a kritikusok szerint az a gond, hogy mivel a Chrome böngészőből származó adatokat használja, nem gyűjt elég adatot ahhoz, hogy megbízhatóan eredményt adjon a kisebb weboldalak betöltési sebességéről. A 100-as skálán meghatározott, az oldalbetöltési sebesség optimalizálását mérő pontszámok azonban továbbra is elérhetők, amely pontszámok asztali és mobil készülékre is külön-külön megjelennek az alkalmazásban. Ez azonban sokak szerint nem elegendő ahhoz, hogy meg tudjuk mondani teljes bizonyossággal az adott weboldalról, hogy mennyire gyors vagy lassú az adott oldal betöltése. Természetesen Google által fejlesztett PageSpeed Insights a rengeteg kritika ellenére nagyon jó támpontot ad az adott oldal sebességéről, és érdemes az eszközt használni.
Mire tudjuk használni a LightHouset?
A LightHouse egy Google által fejlesztett eszköz, amit webhelyünk vizsgálatához használhatunk. A LightHouse (nem meglepő módon, tekintve, hogy Google fejlesztés) a Google Chrome egy bővítménye. A weboldalunk teljesítményéről kaphatunk részletes adatokat az eszköz segítségével.
A nyílt forráskódú, automatizált eszköz célja a weboldalak minőségének javítása. Bármely weboldalon lefuttathatjuk. A LightHouseba a telepítés után beírhatjuk annak weboldalnak az URL-jét, amelyet vizsgálni szeretnénk, majd az eszköz lefut és jelentést készít arról, hogy mennyire jó az oldal teljesítménye. Ahogy a korábban említett PageSpeed Insights, a LightHouse is kilistázza azokat a pontokat, amelyek javításra szorulnak, és részletes segítséget nyújt abban, hogy hogyan tudjuk ezeket kijavítani.
2010-ben a Google azt mondta, hogy az oldal betöltési sebességének hatása van a Google rangsorolására, de csak az asztali gépekről indított kereséseket vette figyelembe az algoritmus. Most, 2018. júliusában a keresőmotor alaposan megvizsgálja, hogy milyen gyorsak a weboldalak mobileszközről, és ezt már fontos tényezőként veszi figyelembe a rangsoroláshoz.
Amennyiben a keresőoptimalizálást külsős cégre bízná, keressen fel minket!